Balte levněji
o obalech bez obalu

optimalizujte svoje náklady na balení

Overpackaging - méně znamená více

Overpackaging - méně znamená více

Většina výrobců a prodejců se snaží o to, aby jejich produkty byly během skladování a přepravy pořádně chráněny. Výrobky často absolvují dlouhou cestu a několikanásobnou manipulaci, než se dostanou ke konečnému spotřebiteli. Výrobce či prodejce většinou nemá přímou kontrolu nad způsobem dopravy, neboť ta je v rukách externích dodavatelů logistických služeb. Distributoři se proto snaží maximalizovat ochranné účinky obalu a předejít tak komplikacím s poškozením zboží a následnými reklamacemi. V některých případech ale platí, že „méně znamená více“.

Overpackaging je pojem, kdy je na zabalení konkrétního produktu použito zbytečné množství obalů. Tento přebytek obalů znamená pro firmy vyšší náklady na obalové materiály i práci, „nadbalené“ produkty zabírají při skladování a transportu často více místa a přebytečné obaly představují zbytečnou zátěž životního prostředí. Problém overpackagingu se nejvíce týká jednak spotřebitelského balení a jednak elektronických obchodů. Za zmínku také stojí ztráta image obchodu. Neboť když si zákazník objedná luxusní zboží v seriózně se tvářícím e-shopu, a pak dostane zásilku zabalenou v „pestré směsici“ toho, co bylo zrovna po ruce, je iluze o serióznosti obchodníka ta tam.

U spotřebitelského balení je overpackaging zapříčiněn především konkurenčním tlakem a snahou maximalizovat marketingovou funkci obalu (produkt musí být v regálu supermarketu nepřehlédnutelný a zákazník musí mít pocit, že ho má hodně). V tomto případě je boj s „nadobaly“ velice složitý a na dlouhou dobu. U přepravního balení e-shopů je nadužívání obalů způsobeno většinou přístupem obchodníků k samotnému obalu – „nějak to zabalte, ať to přežije dopravu a zákazník to dostane v pořádku“. Obal je pro internetové obchody často nutné zlo, o balení a obaly se zajímají v nejmenší nutné míře, a pokud si na něco zvyknou, těžko to mění. Výsledkem je nezřídka produkt pracně zabalený v tom, „co dům dá“. Na vysoké náklady na obalové materiály a hlavně na pracnost takového balení se nikdo nedívá („však to platí zákazník“).

Příklad z praxe

E-shop s doplňky stravy posílá své zboží zabalené do několika vrstev. Samotný produkt je zabalen do pěti vrstev bublinkové fólie o šířce 30 cm, následně do dvou vrstev třívrstvé vlnité lepenky a vše ještě přebaleno několika vrstvami černé stretch fólie. Každá z těchto vrstev je navíc zajištěna velkým množstvím lepicí pásky. Takto zabalit produkt trvá minimálně 5 minut, nehledě na množství spotřebovaného obalu (a po rozbalení odpadu). O vizuální stránce obalu raději ani nemluvím. Náklady na takové balení jsou následující:

Typ obalu

Množství

Cena

Bublinková fólie

0,7 m2

1,70 Kč

Lepicí páska 66 mm

6 bm

1,- Kč

Vlnitá lepenka

0,16 m2

0,- Kč (recyklace starého obalu)

Stretch fólie

30 g

1,50 Kč

Práce při balení

5 minut

8,50 Kč

Celkem

12,70 Kč

 

Původní balení

Pokud by e-shop změnil balení a zásilky balil do bublinkové fólie s většími bublinami a malé krabice, výrazně by tím snížil množství použitých obalů a především pracnost balení, protože takto zabalit produkt by trvalo maximálně minutu. Takto zabalený produkt je dostatečně chráněn, výsledek je o poznání hezčí, zabalení je levnější a šetrnější k životnímu prostředí, neboť po rozbalení zůstane výrazně méně odpadu. Příklad promyšlenějšího a vhodnějšího balení:

Typ obalu

Množství

Cena

Bublinková fólie BUFO Grande

0,3 m2

1,- Kč

Lepicí páska 48 mm

1 bm

0,20 Kč

Krabice 3VVL

1

6,40 Kč

Práce při balení

1 minuta

1,70 Kč

Celkem

9,30 Kč

 

Nové balení

Rozdíl v nákladech na balení jedné zásilky je tedy 3,40 Kč. Někomu to může připadat zanedbatelné, ale pokud prodejce balí několik desítek balíčků za den, úspora roste a za rok může činit i několik desítek tisíc korun. Navíc zásadní podíl na úspoře má zkrácení potřebného času na zabalení, což je v dnešní době, kdy je nedostatek pracovních sil, to nejdůležitější.

Zaměřte se i na balení

Nahlížet na obaly jako na „nutné zlo“ je dnes u internetových obchodů běžné. Přitom se v rámci balení dá najít mnoho úspor, stačí se jen na tuto problematiku trochu soustředit a možná podívat jinýma očima. A pokud si sami nevíte rady, dobrý dodavatel obalových materiálů by Vám měl navrhnout optimální řešení. Takové řešení, se kterým bude spokojen prodejce i zákazník.

Balte levněji Vám přeje

AP

© BALTE LEVNĚJI 2014, všechna práva vyhrazena  |  vytvořil Kurzor, s.r.o.

Kurzor.net