Balte levněji
o obalech bez obalu

optimalizujte svoje náklady na balení

10 důvodů, proč firmy nebalí levněji

10 důvodů, proč firmy nebalí levněji

Za více jak deset let, co se mezi obaly pohybuji, jsem nenavštívil firmu, ve které by se nedaly najít úspory nákladů na balení. Někde na tom byli lépe, někde hůře, ale všude se dal najít způsob, jak ušetřit firmě peníze. A proč firmy utrácí víc, než je nutné? Ačkoli je každá firma jiná, příčiny bývají hodně podobné. V následujícím článku jich uvádím rovnou deset. Schválně, jestli najdete i ten váš…

1. Zvyk je železná košile

Mnohé firmy vyvinuly obal a stanovily proces balení svých produktů již na začátku svého podnikání, vyladily to tenkrát k dokonalosti a dodnes to funguje. „My to tady tak balíme již roky a je to perfektní“ slýchávám u firem velice často. Tak proč to měnit? Protože vše, i obaly a balení, se neustále vyvíjí a mění. To, co bylo nejlepší před pěti lety, už dnes být nejlepší rozhodně nemusí. A i když nikdo ve firmě nedisponuje znalostmi a přehledem o novinkách na obalovém trhu, není nic jednoduššího, než se zeptat někoho, kdo tomu rozumí. Stačí chtít. Optimalizace balení nebo analýza celého balicího procesu je dnes již standardně poskytovanou službou.

2. Nevím, že nevím      

Každý obor chce své a u obalů to platí také. Lepicí páska, krabice, stretch fólie… na tom nic není, vždyť je to jasné. Ale tak to není. Třeba taková krabice – z jakého má být materiálu? 3-, 5- nebo 7vrstvá lepenka? A v jaké kvalitě? A krabice bude mít jaký tvar? Dle FEFCO? Potisk? Bude se jen skládat či přelepovat? Budou se dávat na sebe? Vyplňují celý prostor palety či auta? Upřímně, neznám nikoho, kdo by o obalech věděl úplně všechno. Ale pokud si myslím, že vím vše a „nevím, že nevím“, pak se k úsporám nikdy nedostanu. Stačí se ale zajímat, zjistit, že „vím, že nevím“ a s někým, kdo obalům rozumí víc, se poradit.

3. Není čas ztrácet čas

V 90 % případů řeší obaly ve firmách lidé, kteří mají na starost i další oblast či oblasti. Ať už je to nákupčí, vedoucí skladu či expedice nebo sám majitel. Obaly jsou pro tyto lidi nutné zlo a základ je, aby vše klapalo, bylo do čeho balit a oni o nějakých obalech „ani nevěděli“. Tito lidé žijí v nikdy nekončící operativě a řeší „důležitější“ věci než nějaké obaly. Několika firmám jsme na základě analýzy ukázali, že kdyby obalům a balení věnovali potřebný čas, tak ušetří tolik, že za uspořené peníze mohou klidně najmout interního obalového specialistu a ještě jim zbyde.

4. Kdo se bojí, nesmí do lesa

Každá změna s sebou přináší riziko. A čím je změna větší, radikálnější, tím roste i míra rizika. A co si budeme nalhávat - „neznámé a neprobádané“ není pro většinu lidí to pravé. To platí i o změně balení i samotného dodavatele. I když firmy často vědí, že stávající stav není to pravé ořechové, riziko a nejistota jim brání situaci řešit. Míru rizika jde ale samozřejmě snížit na akceptovatelné minimum. Stačí věnovat přípravám, vývoji, testování a implementaci trochu víc času a nestřílet to od boku. Pak je míra rizika přijatelná a výsledné úspory rozhodně většinou stojí za to.

5. Papír snese všechno

Až příliš často se stává, že parametry obalů uvedené v tabulkách nákupčích a na fakturách od dodavatelů tak úplně nesedí se skutečností a reálně dodávané obaly jsou někdy méně a někdy více odlišné. Náviny, tloušťky, kilogramy, kvality… všude se dá něco „ušetřit“ a ošidit, vždyť je to ještě v toleranci. Když má pak jiný dodavatel udělat nabídku, naceňuje vše podle deklarovaných parametrů, a tím pádem nemá proti stávajícímu dodavateli šanci. Ono když například síla fólie není 50, ale 40 mikronů, je to již o 20 % materiálu méně, a to je na ceně znát. Takže důvěřujte, ale prověřujte. Občas stačí vzít váhu nebo metr a víte, na čem jste.

6. Já na bráchu, brácha na mě

Člověk je tvor společenský, který si za svůj život vybuduje řadu formálních i neformálních vztahů. A tyto dva světy se v obchodě velice často prolínají. Nezřídka se najde někdo z rodiny, kamarádů či známých, který má „přesně to, co firma potřebuje, a udělá i super cenu“. Nebo jde o reciproční vztah typu „já pomůžu tobě, ty pomůžeš mě“. Když se dohodnou majitelé firem, dá se to ještě chápat a určitě ví, proč to dělají. Horší dopady mají pro firmu takovéto vztahy u řadových zaměstnanců. A netýká se to samozřejmě jen obalů. Proto by měla mít každá firma nastaveny kontrolní činnosti a postupy, které takovému, pro firmu krajně nevýhodnému, jednání zabrání, či jej odhalí.

7. Proč se namáhat

Rozhodování o tom, do čeho a jak produkty balit, a rozhodnutí od koho a za kolik tyto obaly nakupovat, je poměrně složitý proces, který de facto nikdy nekončí. Vždy je možné najít levnějšího dodavatele, lepší servis, vhodnější obal, jednodušší proces apod. Problémem je, že to skoro nikdy neřídí jeden člověk, ale celá problematika balení a nákupu obalů je rozdělena mezi několik lidí. Tito lidé mají odlišné pravomoci, cíle i motivaci. Šéf výroby daný obal jednou schválil, má starostí nad hlavu a nemá na takové „blbosti“ čas a rozhodně nebude mluvit s nějakým „prodejcem“. A člověk z nákupního oddělení má jen hlídat, aby daný obal koupil co nejlevněji. A že má nápad nebo nabídku na optimalizaci nákladů na balení? Proč by se tím zaobíral, stejně jeho snahu nikdo neocení. Vedení každé firmy by mělo podporovat snahy o zlepšení, zavést mechanizmy změn a motivovat všechny zaměstnance, aby hledali možné úspory. Patrně nejjednodušším způsobem, jak začít se zlepšováním, je hledání, identifikování a odstranění plýtvání disponibilních zdrojů a času. A nejčastěji o těchto rezervách vědí nejvíc řadoví pracovníci.

8. Pro stromy nevidíme les

Asi nejčastějším důvodem, proč firmy utrácejí ve výsledku více, je to, že se příliš soustředí na detail a podstata celku jim uniká. Při stávajícím postupu balení je opravdu daný obal nejlepší a kupují ho prokazatelně za nejnižší cenu, ale například jeho sestavování zabere hromadu času, což firmu stojí zbytečné peníze. Nebo kdyby firma investovala do balicího stroje, mohlo by se balit mnohem rychleji a levněji s menším počtem zaměstnanců apod. O tom, že někdy je dražší obal ve výsledku levnější a kde všude nám balení ovlivňuje náklady jsme na blogu již psali. Je potřeba mít oči otevřené, dát si dohromady všechny souvislosti a trochu počítat. Všechny možné situace jdou s vysokou přesností nasimulovat a otestovat a firma se pak může rozhodnout, které řešení je pro ni opravdu nejlepší.

9. Pravá ruka neví, co dělá levá

Především u větších firem s širokým výrobním programem se někdy setkávám s tím, že jednotliví projektoví manažeři si pro své produkty balení řeší po vlastní linii. Informace s ostatními  nesdílí a v celé firmě nikdo problematiku obalů a balení nezastřešuje. Tato situace pak často vede k tomu, že byť jde o podobné výrobky, je každý balen jinak a do něčeho jiného. Firma pak nakupuje několik typů obalů v menších množstvích, jsou plné sklady a není to kam dávat. I přes velké celkové skladové zásoby aktuálně potřebný obal chybí. Do toho nezkušení zaměstnanci, kteří si různé typy obalůy pletou. A to vše se neustále operativně řeší a firmu to stojí peníze a čas. Přitom stačí dát hlavy dohromady, nastavit firemní procesy, ukládat a sdílet informace a hlavně nehrát si na vlastním písečku.

10. Náš zákazník náš pán

Někdy se také stane, že i přes skvěle nastavené interní procesy, s motivovanými a schopnými zaměstnanci a skvělými dodavateli, firmu balení a související činnosti stojí víc, než je nutné. Je to z důvodu, že firma má od svého zákazníka jasně předepsáno, do čeho se výrobky pro něj budou balit, jak to bude vše vypadat a někdy také, od koho má firma obaly nakupovat, a přes to prostě nejede vlak. Co může v takovém případě firma dělat? V takových případech je změna balení asi nejnáročnější. Základem je identifikovat u svého odběratele pracovníky, kteří o obalech rozhodují, zjistit, proč to musí být zrovna takhle, a nabídnout jim jiné, lepší řešení.  Je to běh na dlouhou trať. Ale když se chce, všechno jde.
 
 
Je vám některý z těch důvodů známý? Sejměte na chvilku klapky či růžové brýle, rozhlédněte se a zkuste se zamyslet, kdy naposled jste změnili obal či balení, zda neutrácíte peníze zbytečně… A pokud nevíte jak, klidně se na nás obraťte, protože od toho tu jsme. Uvědomit si, že máte problém, je dobrý začátek k jeho vyřešení. 
 
Žádné důvody, proč nebalit levněji vám přeje
AP

© BALTE LEVNĚJI 2014, všechna práva vyhrazena  |   Zásady používání cookies    Nastavení cookies    Zásady ochrany osobních údajů  |  vytvořil Kurzor, s.r.o.

Kurzor.net