Balte levněji
o obalech bez obalu

optimalizujte svoje náklady na balení

Království za krabici!

Království za krabici!

Toho, čeho jsme nyní svědky na trhu papírových obalů, nikdo nepamatuje. Odvětví prochází nejdivočejším obdobím za poslední desítky let. Ceny letí strmě vzhůru. Dodací termíny se prodlužují. Panuje všeobecná nervozita a to jak u zákazníků, tak i u výrobců a zpracovatelů. A vzhledem k tomu, že papír je nejpoužívanějším obalovým materiálem současnosti, pocítila tuto situaci většina firem. Co za tím vězí? A jak se v této situaci zachovat?

Jechová

Krabice máte? A mohla bych je vidět?

Pokud by paní Jechová byla nákupčí a měla na starost obalové materiály, nějak takto by asi vypadala její denní pracovní náplň. Cena krabic neustále roste. Za necelý rok o více jak 50 % (dle EUWID). A hlavně často ani nejsou k dostání. A kdo ví, kdy budou. Tato situace je výsledkem působení několika různých vlivů na straně nabídky i poptávky a také nárůstu cen vstupů. Což vede k výše zmíněnému růstu cen krabic, dlouhým dodacím termínům a nejistotě na trhu. Projděme si ty nejpodstatnější příčiny.

 

1. Poptávku táhne e-commerce

Nejzásadnější vliv na nárůst poptávky po obalech z vlnité lepenky má e-commerce. Při zasílání objednávek z e-shopů je totiž krabice nejčastější obal. Většinou ještě zásilka obsahuje výplňový materiál, který je buď z plastu, nebo zase z papíru. Zavření obchodů změnilo nákupní chování u mnoha zákazníků. Ti de facto neměli ani jinou možnost, než zboží zakoupit přes internet. A velká část zákazníků u on-line nakupování zůstala i po otevření obchodů. Podle Asociace pro elektronickou komerci vzrostl obrat českých internetových obchodů v roce 2020 o 26 %, kdy nejsilnější byl poslední kvartál. A objem e-commerce roste i v roce letošním. Navíc nás čeká nejsilnější předvánoční období.

 

2. Náhrada plastů

Poptávka po papírových obalech rostla i díky zvýšené poptávce po ekologických obalech. Ponechme stranou diskuzi, zda je papír ekologičtější než plast. Faktem zůstává, že většina veřejnosti vnímá papír jako „zelenější“ obalový materiál, což má vliv na růst poptávky po něm. Papírové tašky, jednorázové papírové nádobí a další papírové obaly čím dál větším objemu nahrazují obaly z ostatních materiálů a tento trend bude v budoucnosti ještě zesilovat. 

 

3. Rostoucí export

Poptávka po papírových obalech rostla po celé Evropě, což se projevilo nárůstem vývozu vlnité lepenky o 8 %. Naopak dovoz v loňském roce klesl. Tím pádem se snížila dispozice materiálu pro domácí výrobu krabic.

 

4. Nedostatek sběrného papíru

Pro výrobu vlnité lepenky je sběrový papír zásadní surovina. Papíry, ze kterých se vlnitá lepenka skládá, obsahují až 100 % recyklovaných vláken. Vlivem pandemie ovšem poklesla úroveň sběru papíru a výrobcům lepenek začala tato surovina citelně chybět. Nejkritičtější byla situace na konci roku 2020, nicméně nedostatek stále trvá. A tím pádem roste i jeho cena. Za poslední půl rok to bylo zhruba o 60 %. A to se musí promítnout i do ceny krabic.

 

výroba papíru

5. Nedostatek kraftových papírů a buničiny

Kraftový papír je kvalitní papír, který se vyrábí s podílem primární buničiny (20 – 40 %). Má proto větší pevnost a nižší nasákavost než papíry vyrobené 100% z recyklátu. Z těchto důvodů se kraft používá pro výrobu kvalitnějších lepenek. Tento typ papíru je díky vysoké poptávce a nižšímu importu do Evropy nedostatkovým zbožím. Navíc kvůli nedostatku dřeva (zdroj buničiny) a prudkému nárůstu jeho ceny (psali jsme zde), je i celkový objem vyrobeného kraftu nižší. A samozřejmě i toto má vliv na růst ceny kraftových papírů.

 

6. Naplněnost kapacit

V České republice jsou čtyři velcí producenti papíru pro vlnité lepenky. Jejich kapacity jsou v současné době naplněny. O výstavbě dalšího závodu se hovoří již několik let, ale zatím k tomu nedošlo. V současné době jsou dodací termíny některých materiálů až 8 týdnů. Navíc si výrobci lepenek vybírají, které objednávky vykryjí a které odmítnou.

 

7. Cena energií a dalších nemateriálových vstupů

Do konečných cen obalů z vlnité lepenky se také výrazně promítají náklady na energie a další nemateriálové vstupy. Výroba papíru a výrobků z něj je velmi energeticky náročná. Cena za plyn a elektřinu se od listopadu loňského roku zdvojnásobila. Rostou také ceny náhradních dílů, spojovacích materiálů ale i logistických služeb a práce. Dříve výrobci na vývoj těchto nákladových položek reagovali jednou ročně a v případě nutnosti změnili konečnou cenu. V letošním roce museli reagovat již nyní a promítnou raketové nárůsty cen vstupů do svých kalkulací.

 

8. Nejistota a nervozita

Poslední ale nikoli nejmenší vliv na současnou šílenou situaci na trhu s lepenkovými obaly má chování samotných zákazníků. Někteří z nich pod vlivem vývoje posledních měsíců horečně nakupují a vytvářejí si dlouhodobé zásoby. Což je z jejich hlediska správné, nicméně tento předčasný nákup naplňuje výrobní kapacity. Opačný extrém jsou zákazníci, kteří nákup krabic podcenili a jsou ochotni za rychle dodané obaly zaplatit cokoli. Pro výrobce je pak lákavé takové zákazníky upřednostnit na úkor ostatních. Což má zase vliv na náladu na trhu a výši cen.

 

A teď babo raď!

Co mají firmy, které krabice potřebují, za současné situace dělat? Cena krabic v letošním roce určitě klesat nebude. Spíše naopak. Ke zklidnění může dojít až se stabilizací poptávky, která se očekává na jaře příštího roku. Pokud do toho ovšem nepřijdou vládní omezení obchodu a služeb. Zkrácení termínů a zajištění dostatečných zásob je možné jen těsnější spoluprací s dodavatelem. Je možné například optimalizovat potisk. Také lze vybrat jiný, dostupnější druh lepenky nebo zmenšit portfolio obalů a používat univerzálnější obaly ve větších sériích. Někdy také pomůže optimalizace množství kvůli kapacitám na stroji (jak navýšení, tak i snížení, závisí na typu produktu). Najít si stabilního dodavatele a vybudovat dlouhodobé partnerství. A samozřejmě plánovat s dostatečným předstihem.

 

Dostatek krabic a dalších obalů Vám přeje

AP

© BALTE LEVNĚJI 2014, všechna práva vyhrazena  |   Zásady používání cookies    Nastavení cookies    Zásady ochrany osobních údajů  |  vytvořil Kurzor, s.r.o.

Kurzor.net